Objavljena je stranica (bit će još promjena, moram pripremiti i neke slikice) koja opisuje “tehnikalije” oko samog postavljanja sustava DOMEK, s posebnim naglaskom na moguće konfiguracije računala i mreže u situaciji kad postoje dislocirane jedinice. Ako postoji potreba za dijeljenjem podataka (ista evidencija) na udaljenim lokacijama, postoje varijante izvedbi koje su načelno opisane na toj stranici.
Kad govorimo o sustavu DOMEK, govorimo o softveru – programima (programskim modulima) koji omogućavaju vođenje propisanih evidencija socijalnih radnika odnosno socijalne službe (DOMEK Socijala), sestrinsku dokumentaciju i prateću pomoćnu evidenciju odjela pojačane njege (DOMEK MedPlus), kao i evidenciju radno-okupacijskih aktivnosti (DOMEK Radionica) i evidenciju posjeta i ulazaka u objekte (DOMEK Recepcija)…
Svi programi pristupaju istim podacima, dijele informacije (naravno, uz adekvatna ograničenja pristupu, budući da svaki djelatnik vidi samo dio podataka za koje ima “pravo”) – dakle, ključni dio sustava nije sam softver (gotovo da je neophodan), već Vaši podaci (podaci o korisnicima Vaših usluga, smještenim korisnicima)! Ti podaci se nalaze u bazi podataka – baza podataka nije ništa drugo nego dodatni softver (programski sustav) koji se prilikom postavljanja sustava DOMEK dodatno instalira na jedno od računala (to računalo nazivamo poslužiteljem/serverom baze podataka i svi moduli sustava DOMEK moraju imati pristup tom računalu!).
Kako su računala povezana, koja i kakva računala ćete koristiti, kakav poslužitelj ćete koristiti i na koji način će on biti povezan s ostalim računalima su pitanja koja se odnose na sklopovlje – hardver i hardversku konfiguraciju, uređaje (računala i mrežnu opremu) u Vašoj ustanovi. Prilikom kupnje sustava DOMEK, mi Vam možemo sugerirati ili provjeriti zadovoljava li Vaš računalni sustav nužne preduvjete (slobodno možemo reći da ako imate računala s instaliranim Windows operacijskim sustavom koja su spojena na Internet, gotovo sigurno da možemo postaviti DOMEK!). Konkretno, neki naši korisnici koriste poprilično stare uređaje, bez ikakvog značajnijeg utjecaja na performanse – tako da bilo kakva računala nabavljena unazad 5-10 godina ne predstavljaju nikakav limit ili zapreku za postavljanje i uspješno korištenje sustava DOMEK.
Bitno je naglasiti da mi NE POSTAVLJAMO mrežu niti nabavljamo računala – ne zato što ne možemo to odraditi, već obično preporučamo da te poslove odradi neka Vaša lokalna tvrtka kako bi u tom segmentu imali i lokalnu podršku (u pravilu će to biti brže i pojednostaviti poslovanje) ako ikad zatreba. Možemo to odraditi, ali nije uobičajeno i pokušavamo izbjeći kad god je moguće.
Uobičajene konfiguracije računala i mreža
Primjena sustava DOMEK unutar ustanove u načelu pretpostavlja korištenje lokalne računalne mreže (LAN) pri čemu se računala povezuju žičano (Etherner – IEEE 802.3) ili bežično (wireless, WLAN, WiFi… IEEE 802.11). Naravno, i bilo koji drugi oblik lokalne mreže koji podržava klasične TCP/IP protokole se može iskoristiti – no, svakako je preduvjet korištenja taj da se računala na kojima želite raditi međusobno “vide”. Konkretnije – sva računala koja koristite u sustavu moraju imati pristup glavnom poslužitelju (serveru) na koji se postavlja baza podataka.
U praksi, manje ustanove i ustanove koje nemaju potrebu ili želju alocirati sredstva za nabavu pravog poslužitelja, kao poslužitelj koriste bilo koje računalo (Windows ili Linux operacijski sustav) – čak i računalo (scenariji Mini i Duo, ali i ostali kompleksniji scenariji poput Maxi i Maxi+). Na to računalo prilikom instalacije sustava postavljamo SQL poslužitelj baze podataka (FirebirdSQL). Ideja je da to bude računalo koje je stalno 24/7 ili većinu vremena uključeno, jer o njemu ovisi funkcioniranje sustava DOMEK – ako se odabere “krivo” računalo koje djelatnici svako malo gase, to itekako može utjecati na rad, jer u situacijama kad je poslužitelj/server ugašen nijedan od korisnika ne može raditi s DOMEK-om, DOMEK nije aktivan!
Scenariji s dislociranim, udaljenim jedinicima ili dijelovima ustanove
U nekim situacijama postoje dislocirane lokacije – lokacije i objekti, s odvojenim ili vezanih stručnim osobljem, koje se ubrajaju u istu ustanovu (npr. udaljene jedinice nekog doma). Kako se u tim situacijama, obzirom da se radi o istoj ustanovi, vodi skupna/objedinjena evidencija, postoji potreba da sustav DOMEK funkcionira i na jednoj (lokacija ustanove) i na drugoj (udaljena jedinica) lokaciji, dijeleći podatke.
Ukoliko se evidencija dijeli (npr. socijalni radnik u sjedištu ustanove vidi podatke o korisnicima udaljene jedinice, ali uz jasnu naznaku da se radi o drugoj lokaciji i da je možda drugi soc. radnik nadležan za vođenje evidencije) DOMEK je moguće implementirati i za takav scenarij. Jedini preduvjet je da se osigura udaljeni pristup (dinamička dodjela IP adresa i slično) poslužitelju. To je nešto što se rješava ili s ISP (tvrtkom koju koristite za uslugu pristupa internetu, obično je to skuplje rješenje, za DOMEK nepotrebno) ili konfiguriranje xDSL ili optičkog usmjeritelja koji je postavljen na lokaciji na kojoj je glavni poslužitelj sustava DOMEK.
Takve mogućnosti su testirane i funkcioniraju, može se izvesti – glavna prednost u odnosu na kasnije opisani alternativu jest da su podaci (Vaši korisnici!) i dalje jedino i isključivo na lokaciji Vaše ustanove (na poslužitelju). To smatramo najboljim rješenjem u pogledu zaštite podataka, jer podaci nigdje drugdje nisu fizički dostupni (naravno, ako se konfigurira automatski backup na neku drugu lokaciju, postoje i sigurnosne kopije!). No, način izvedbe, implementacija i konfiguriranje moraju se dobro isplanirati i osmisliti za svaku pojedinu situaciju.
Alternativa takvom pristupu je korištenje “javno dostupnog” poslužitelja (najpovoljnije bi bilo VPS, ali postoje i “ozbiljnija” ali skuplja rješenja poput zakupa vlastitog fizičkog servera ili kolokacije vlastitog servera u nekom datacentru i plaćanja usluge pristupa) – u tom slučaju podaci nisu fizički pohranjeni u ustanovi već na serveru koji je dostupan u javnoj mreži (uz zaštitu od neovlaštenog pristupa, naravno). I takav scenarij funkcionira, iako će performanse često biti nešto malo slabije nego u varijanti kad je poslužitelj fizički postavljen u Vašoj lokalnoj mreži.
Scenariji s više ustanova istog vlasnika
U situacijama kad se DOMEK želi postaviti na način da se vodi evidencija za više ustanova (isti vlasnik i slično), nastaju “problemi” – aktualna verzija sustava DOMEK ne dozvoljava vođenje evidencije za više ustanova iz istih modula i dijeljenjem baze podataka i podataka o korisnicima. Iako je bilo nekih upita (domovi privatnih osnivača i vlasnika), vrlo je vjerojatno da se scenarij podrše za više domova unutar istog programa/modula neće nikad niti implementirati. Preporuka u takvom scenariju jest da se vlasnik/superadministrator odluči za varijantu nadzora (ako je to ključno pitanje) koji će omogućiti jednu od dvije varijante – spajanje na udaljene baze podataka (kao u prethodnom scenariju) iz više različitih instalacija DOMEK-a ili korištenje specijaliziranih alata za udaljeni pristup (RemoteDesktop, TeamViewer, VNC) računalima socijalnih radnika ili administratora pojedinih ustanova.
Dok varijanta udaljenog pristupa računalima zapravo nema veze s DOMEK-om, varijanta spajanja na baze podataka više ustanova se svodi na instalaciju više modula sustava DOMEK i odvojeno konfiguriranje – npr. na radnoj površini superadministratora se postavi “DOMEK A”, “DOMEK B” i “DOMEK C”, te se pokretanjem pojedinih modula vrši spajanje na (udaljene/dislocirane) baze ustanova A, B ili C.
Ukoliko se pokaže potrebnim, na zahtjev naručitelja je moguće izvesti određene “superadmin” funkcionalnosti koje bi omogućile brzo prebacivanje podataka o pojedinom korisniku iz jedne baze/ustanove u drugu – u par klikova mišem, bez potrebe za ponovnim unosom. No, to je stvar konkretne situacije i zahtjeva naručitelja (dosad nije traženo ni implementirano)